Finnair on suomalainen kansainvälinen lentoyhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Vantaalla Helsingin lentoaseman läheisyydessä. Yhtiö perustettiin vuonna 1923 nimellä Aero O/Y ja se on toiminut Suomen lipun alla lähes 100 vuotta. Finnairin liiketoiminnan painopiste on matkustajaliikenteessä, mutta se tarjoaa myös rahtilentoja sekä teknisiä huoltopalveluita muille lentoyhtiöille.
Finnairin lentoliikenne alkoi 1. marraskuuta 1924, jolloin ensimmäinen reittilento tehtiin Helsingistä Tallinnaan. Sen jälkeen yhtiö on laajentanut toimintaansa ja nyt se operoi yli 100 kohteeseen ympäri maailmaa. Finnair on erityisesti profiloitunut Aasian reittilentoliikenteessä, ja sen kautta voi matkustaa esimerkiksi Kiinaan, Japaniin, Thaimaahan ja Intiaan.
Yhtiön liikevaihto vuonna 2019 oli noin 3,0 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 6 000.
Yhtiöllä on ollut taloudellisia haasteita vuosien varrella, ja se on joutunut tekemään lukuisia kustannussäästöjä sekä uudistamaan toimintojaan. Finnairin haasteita ovat olleet esimerkiksi kannattamattomien reittien sulkeutuminen, lentojen peruutukset ja lentovuorojen vähentäminen. Lisäksi kilpailun kiristyminen Euroopan markkinoilla on kiihdyttänyt Finnairin alalla.
Finnairilla on kuitenkin ollut myös menestystä viime vuosina. Tämä on johtunut suurelta osin yhtiön strategisesta panostuksesta Aasian markkinoille. Yhtiö on muun muassa lisännyt lentoja painottaen Aasian kaupunkeja sekä investoinut uusimpiin lentokoneisiin. Finnairin kotimaan markkinoilla se on kilpailijoihin verrattuna selkeästi vähäisempi lentoyhtiö, mutta matkustajamäärien kasvaessa etenkin Aasian markkinoilla uskotaan, että yhtiö kehittyy kannattavammaksi tulevina vuosikymmeninä.
Finnairin tulevaisuudennäkymiin vaikuttaa vahvasti koronaviruksen aiheuttama taloudellinen epävarmuus. Luonnollisesti koronavirus pandemia vaikuttaa vakavasti kaikkiin lentoyhtiöihin ja matkustajaliikenteeseen laajemminkin. Finnair on joutunut peruuttamaan merkittävän osan lennoistaan, minkä seurauksena yhtiön tulokset ovat heikentyneet. Liiketoiminnan elvyttäminen on yhtiön suurin haaste tällä hetkellä.
Helmikuussa 2020 Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner kertoi, että yhtiö aikoo uudistaa toimintojaan digitaalisten ratkaisujen avulla. Tämän tavoitteena on parantaa asiakaskokemusta sekä tehostaa yhtiön toimintaa ja prosesseja. Yhtiö aikoo kehittää muun muassa analytiikkatyökaluja, jotka auttavat lähtö- ja saapumisaikojen optimoinnissa, ja lisätä digitaalisia palveluita.
Finnair kartoittaa myös uusia lentoreittejä Aasiaan sekä panostaa vahvasti ympäristökysymyksiin ja kestävän kehityksen mukaisiin käytäntöihin. Yhtiön tavoitteena on vähentää kasvihuonepäästöjään ja käyttää nykyistä enemmän uusiutuvia energianlähteitä.
Finnair on selvästi yksi Suomen arvokkaimmista brändeistä, ja yhtiön kukaan ei toivo sen katoavan yhtään mihinkään. Siitä huolimatta, Finnairin tulevaisuus laajemmin on riippuvainen koronaviruksen vaikutuksesta koko talouteen. Lentoyhtiön todella vaikeina aikoina on kuitenkin positiivista, että yhtiön strateginen panostaminen Aasian markkinoille näyttää tuottavan tulosta. Kannattavuuden parantaminen on vaikean tilanteen edessä haasteellinen tehtävä, mutta sen voittamiseksi Finnairilla on taitava johtotiimi ja kyky sopeutua toimintaympäristön muutoksiin.