Kyrö Distillery on suomalainen yritys, joka valmistaa korkealaatuisia ginejä, liköörejä ja muita väkeviä alkoholijuomia. Yrityksen perustajat olivat nuoria yrittäjiä, jotka halusivat tuoda Suomeen modernin ja innostavan alkoholikulttuurin, jossa korostui suomalainen alkuperä ja perinteet. Kyrö Distillery onkin noussut nopeasti yhdeksi maamme merkittävimmistä alkoholiteollisuuden toimijoista, ja sen tuotteet ovat saaneet paljon kiitosta niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.
Yrityksen alkutaival
Yrityksen tarina alkoi loppuvuodesta 2012, kun viisi ystävystä alkoi pohtia yhdessä, miten he voisivat luoda uudenlaista alkoholikulttuuria Suomeen. He päättivät, että heidän tavoitteensa olisi tehdä laadukkaita ginjuomia, jotka edustaisivat suomalaista makumaailmaa mahdollisimman autenttisella tavalla. Alkuvaiheessa he etsivät sopivan paikan tuotantotiloilleen, ja löysivät sen lopulta Isokyröstä, Pohjanmaalta.
Viiden ystävyksen piti opetella kaikki juomatuotannon salat alusta alkaen, eivätkä heillä olleet juurikaan kokemusta tai koulutusta juomateollisuudesta. He alkoivat kuitenkin opiskella alaa ja käyttivät paljon aikaa testatakseen erilaisia reseptejä ja makuyhdistelmiä. Lopulta, vuoden 2014 syksyllä, yritys julkaisi ensimmäisen ginjänsä, nimeltä Napue Gin. Sen resepti pohjautui pohjalaiseen katajaan sekä pieniin määriin karpaloa, puolukkaa ja koivunlehtiä. Juoma valittiin maailman parhaaksi giniksi vuonna 2015, mikä asetti yrityksen nopeasti maailmankartalle.
Sen jälkeen Kyrö Distillery on lanseerannut useita muita ginejä, kuten Koskue Gin ja Yuzu Gin, jotka ovat saavuttaneet yhtä suuren suosion. Yritys on myös alkuvuodesta 2021 esitellyt useita uusia oluita, kehittänyt uusia makuja likööreihin sekä julkaissut uuden Hopped Gin -ginin.
Positiivinen ja ekologinen
Kyrö Distilleryn menestys on perustunut laadukkaiden tuotteiden lisäksi myös vahvaan yhteisöllisyyteen ja positiiviseen brandiin. Yrityksen viisi perustajaa ovat tehneet kaiken yhdessä, ja pyrkivät välttämään suuria hierarkioita ja byrokratiaa. He myös pyrkivät aina pitämään yhteyksin yhteisöönsä, joka koostuu gindrinkkien ystävistä, ravintola-ammattilaisista, cocktail-baareista sekä suomalaisesta juomateollisuudesta laajemmin.
Kyrö Distillery on myös profiloitunut kestävän kehityksen ja ekologisuuden edelläkävijänä. Sen tuotannon yhteydessä käytetään paljon kotimaisia raaka-aineita, kuten suomalaista kotimaista viljaa ja katajaa. Sen tuotannossa käytetään myös vihreää energiaa uusiutuvista energialähteistä. Yritys on sitoutunut vähentämään hiilijalanjälkeään ja pyrkii minimoimaan jätteen määrän niin tuotannon kuin pakkaamisenkin yhteydessä.
Laaja menestys
Yritys on saavuttanut paljon menestystä vain muutamassa vuodessa, ja sen tuotteita myydään tällä hetkellä yli 35 eri maassa ympäri maailman. Vaikutuspiiri on kuitenkin paljon laajempi kuin pelkkä tuotannon ympäristö, sillä Kyrö Distillery on oikeastaan koko juomateollisuuden perikuva: enenevissä määrin suomalaisten yritysten maailmanvalloitukset ovat perustuneet korkeaan laatuun ja erikoisuuksiin.
Yrityksen ansioita ovat runsaasti alan palkintoja ja tunnustuksia, sillä Kyrö Distillery on saanut muun muassa vuoden yleismeininkipalkinnon Visit-Finlandilta, niin kotimaisista kuin kansainvälisistäkin kilpailuista. Yrityksen markkinointikin on herättänyt huomiota, sillä Kyrö Distilleryn tapa saada ihmisiä mukaan yhteisöön on erittäin vaikuttavaa ja saa ihmiset tuntemaan olevansa tärkeitä osaava.
Kyrö Distilleryn menestys on osoitus siitä, että suomalainen alkoholiteollisuus pystyy kilpailemaan maailmanmarkkinoilla keskittyen erikoisuuksiin ja korkeaan laatuun, ja että suomalainen käsityövoima on maailman parhaimmistoa. Kyrö Distilleryn tarina jatkuu edelleen, ja yrityksen tavoitteena on jatkossakin kehittää uusia maistuvia juomia sekä kasvattaa brändiään maailmanlaajuisesti.