Supercell on suomalainen mobiilipelien kehittäjä ja julkaisija, joka on perustettu vuonna 2010. Yritys on erikoistunut tältä alalta maailmanlaajuisesti yksi menestyksekkäimmistä yrityksistä. Supercellin menestys perustuu ennen kaikkea innovaatioihin, tiimeihin ja heidän kykyynsä kehittää intuitiivisia sekä koukuttavia mobiilipelejä. Supercellillä on myös ainutlaatuslainen toimintatapa. Heidän kehitysstrategiansa nojautuu pienryhmäajatteluun ja heidän tiiminsä itseohjautuvaan toimintaan.
Suosituimmat pelit
Supercellillä on muutama huippusuosioon noussut peli. Yksi heidän menestyneimmistä peleistä oli Clash of Clans -strategiapeli, joka on kerännyt yli 500 miljoonaa latausta, joista suurin osa tuli USA:sta. Peli on noussut maailman johtavaksi mobiilipeliksi ja on parhaimmilla hetkillään tuottanut yhtiölle yli 1 miljardin dollarin tulot vuodessa.
Supercellin toinen huippusuosittu peli on Hay Day -farmipeli, jonka tavoitteena on ylläpitää omaa maatilaansa. Peli saa pelaajat hankkimaan erilaisia resursseja kasvattamalla viljaa ja kasveja, sekä lehmien ja siipikarjan hoitamista. Peli on saanut erittäin hyvän vastaanoton niin Suomessa kuin ympäri maailman.
Historia
Vuonna 2010 Mikko Kodisoja ja Ilkka Paananen perustivat Supercellin yhdessä neljän muun pelikehittäjän kanssa. Aluksi yritys keskittyi monialustaisiin Facebook-peleihin, mutta pian se muutti strategiaansa ja alkoi kehittää mobiilipelejä, jotka hyödyntävät kosketusnäyttöä.
Alku oli vaikeaa, sillä yhtiöllä ei ollut mitään kokemusta mobiilipelaamisesta, mutta sitten he löysivät omanlaisensa tilan tuolla alalla keskittyen pienien joukkueitten hyvän kehityksen merkitykseen. Suurin syy Supercellin menestykselle onkin ollut heidän kykynsä kehittymiseen ja uusien asioiden oppimiseen. Oletettavaa on, että suurin osa miehistöstä, jonka Supercell rekrytoi, ovat mukavuusalueensa ulkopuolella. Yhdessä he työskentelevät ajaakseen yhtiönsä menestyksiä eteenpäin. Supercell on kaikin puolin kasvanut erittäin nopeasti. Viisi vuotta yrityksen perustamisen jälkeen, Supercellin tulo oli 780 miljoonaa euroa ja se on yksi Suomen eniten verotettuja yrityksiä.
Vuonna 2013 Softbank ja GungHo, japanilaiset yritykset, hankkivat 51 prosenttia Supercellin osakkeista yli miljardilla eurolla. Tämä kauppa oli tiedossa olevan Suomen historian suurin yrityskauppa pörssiin listautumattomasta yrityksestä. Kesäkuussa 2016 Softbank myi koko 72,2 prosentin osuutensa Supercellin osakkeista kiinalaiselle Tencentille 6,45 miljardilla eurolla.
Liiketoimintamalli
Keskeinen osa Supercellin toimintaa on yrityksen tapa toteuttaa asioita. Yhtiön mukaan jokaisen Supercellin toiminta-alueen johtajat ovat vastuussa siitä, miten heidän tietämystään ja kokemuksiaan voidaan käyttää kunkin pelin eteenpäin viemisessä. Heillä on oma vastuunsa, mutta samalla he kehittävät koko Supercellin toimintaa. Henkilöstölle annetaan mahdollisuus työskennellä nopeasti ja tehokkaasti ja yhtiö kannustaa kokeilemaan uusia asioita ja ideoiden ammattitaitoista palautetta.
Supercell on osoittanut historiansa aikanaan, että suomalainen mobiilipelikehitys voi olla menestys maailmanlaajuisesti ja että pienikin ryhmä kykenee tekemään jotain suurta. Toinen kansainvälisesti menestynyt Suomalainen pelinkehittäjäyhtiö on Rovio.
Supercellin liiketoimintamalli on ollut varsin onnistunut, sillä he tuottavat tuloja ilmaisten pelien kautta, mutta kuitenkin lisäämällä niihin mainoksia.
Supercell on osoittanut, että pienryhmäajattelulla, joustavalla johtamisella ja toimintatavoilla, jotka kannustavat avointa keskustelua, voivat kehittää innovatiivisia ja menestyviä tuotteita, jotka ovat puhutelleet pelaajia yli maailman. Tämä ainutlaatuinen toimintatapa onkin auttanut yhtiötä tulemaan yhdeksi maailman menestyneimmistä mobiilipelien kehittäjistä ja julkaisijoista.